کولرگازی اینورتر – تکنولوژی اینورتر

کولرگازی اینورتر

تکنولوژی اینورتر در کولر های گازی

۱- کمپرسور کولرگازی اینورتر معمولی یا خاموش است یا با حداکثر توان روشن است. به همین دلیل برای نگه داشتن دمای خروجی کولر در بازه‌ای معین‏ ، باید کمپرسور به شکل پیاپی روشن و خاموش شود.

۲- کمپرسور  کولرگازی اینورتر تقریباً همه موتورهای الکتریکی که از جریان برق متناوب استفاده می‌کنند از نوع براش لس هستند. یعنی برای انتقال برق به هسته سیم پیچ مرکزی از ذغال (که در دینام ماشین ممکن است مشاهده کرده باشید) یا چنگک فلزی یا مشابه آن استفاده نمیشود. در واقع از ذغال یا امثال آن در سیستم های جریان مستقیم استفاده میشود. موتورهایی که از جریان متناوب (مانند برق شهر) استفاده میکنند، درست به این دلیل که از برق متناوب استفاده می‌کنند نیازی به ذغال یا مشابه آن ندارند. مزیت این موتورها در این است که ساختار بسیار ساده تر، استهلاک بسیار کمتر و بازده بسیار بالاتر دارند.

۳- اما ایراد موتورهای جریان متناوب یا اصطلاحاً AC این است که دور موتور (سرعت چرخش) آنها به فرکانس جریان (که مثلاَ برای برق تهران ۵۰ هرتز هست) بستگی دارد.(برخلاف موتورهای جریان مستقیم یا اصطلاحاً DC که دور موتورشان به شدت جریان بستگی دارد.) بنابراین در حالت عادی دور موتور این موتورها را نمی‌توان تغییر داد. چون فرکانس جریان متناوب برق شهری همیشه ثابت است.

۴- در تکنولوژی اینورترکولرهای گازی برق متناوب شهر تبدیل به یک جریان مستقیم واسطه می‌شود و بعد جریان مستقیم بدست آمده به جریان متناوب دلخواه (از لحاظ فرکانس) تبدیل میشود.

جهت دیدن محصولات کولرگازی کلیک کنید.

۵- با داشتن تکنولوژی اینورتر می‌توان جریان متناوب با فرکانس دلخواه به کمپرسور کولر اعمال کرد و این به معنی اعمال کنترل روی دور موتور و تنظیم سرعت آن به دلخواه (بر اساس نیاز) است.

۶- این بدان معنی است که برای تنظیم دمای خروجی کولر می‌توان به جای قطع و وصل کمپرسور، دور موتور کمپرسور را کم و زیاد کرد.

۷- این همه دردسر برای اینکه دورموتور را تنظیم کنیم؟ خوب این به چه درد می‌خورد؟ پاسخ این است که پروسه کم و زیاد کردن دور موتور مصرف انرژی و استهلاک به شدت کمتری نسبت به حالت سنتی (قطع و وصل پیاپی) دارد.

نکته: خود تکنولوژی اینورتر در هر مرحله از تبدیل حدود ۵% اتلاف انرژی دارد. حال در نظر بگیرید که با اجرای این تکنولوژی و با این وجود که حداقل ۱۰% اتلاف انرژی توسط تکنولوژی اینورتر صورت میگیرد، داخل کمپرسور تا چه حد صرفه جویی صورت میگیرد که بازهم استفاده از این سیستم صرفه اقتصادی دارد.

 

معرفی اینورتر و مزایای سیستم اینورتر در کولرگازی

کولر گازی اینورتر اینورتر به معنای وارونه گردان یا معکوس کننده می باشد و درسیستمهای کمپرسوری به معتای دورمتغییر بوده به طوریکه چرخش کمپرسوردورانی و سرعت آن متغییر است و بسته به دما و رطوبت تنظیمی توسط کاربر دورکمپرسورکم یا زیاد می شود و هیچ وقت کمپرسوردرزمانی که به دمای دلخواه کاربر برسد خاموش کامل نمی شود فقط دورآن کم شده و با حداقل مصرف برق کارمی کند و بسته به نیاز مجدد شروع به کاربا دور بالا می کند پس همیشه دور کمپرسور زیاد یا در جهت عکس کم شده و به اصطلاح کمپرسور استارت اضافه نمی کند و عمل اتومات کردن و استارت کردن کمپرسور که باعث اصلی مصرف برق زیاد است در این سیستمهای اینورتر اتفاق نمی افتد.

اینورتر درواقع با تغییرفرکانس و ولتاژبرق باعث کاهش مصرف شده و تمام عملکرد دستگاه هوشمند می باشد.

 کمپرسورهای اینورتر در کولرگازی عمدتا” با گاز جدید۴۱۰ که سازگاربا محیط زیست است کارمی کند و درنتیجه راندمان دستگاه بالاتر می باشد.آینده از آن سیستم اینورتر بامبرد۴۱۰ است.

کولرهای گازی اسپلیت مدل اینورتر بین ۳۰ الی ۶۰ درصد کم مصرف تر می باشند هرچند قیمت بالاتری دارند.

 

ایجاد دمای محیط به دور از نوسان با کمپرسورهای (DC Inverter):

استفاده از کمپرسور های جدید Dc-Inverter در کولرگازی (چند دور) در کولرهای گازی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی تا ۴۰% می شود، به این صورت که دستگاه بعد از رسیدن به دمای مورد نظر خاموش نمی شود بلکه دور خود را کم می کند. چون کمپرسور دستگاه قابلیت کارکرد با ۳ دور مختلف را دارد در زمانی که نیاز به تمامی ظرفیت کمپرسور وجود ندارد می توان بر حسب نیاز به صورت هوشمند از ۳/۱ یا ۳/۲ توان خود استفاده نماید و این در حالی است که دستگاه های اسپلیت معمولی چنین قابلیتی ندارند و از زمان شروع به کار با ۱۰۰% توان خود تا هنگام خاموشی یا اتومات کردن به کار خود ادامه می دهد.

 

درجه حرارت پایین تر و صدای کمتر:

کمپرسورهای معمولی برای کارکردن نیاز به ولتاژ بالا دارند در نتیجه انرژی زیادی به صورت گرما تلف می شود و بخاطر دور زیاد لرزش و صدای نسبتا زیادی تولید می کند ، این درحالی است که کمپرسور inverter  بسیار کم صداست  و بخاطر قابلیت کارکرد با دور پایین کمترین انرژی گرمایی را تلف می کند .

کولرگازی انیورتر

 عدم استفاده از (capacitor) خازن در سیستم های dc inverter:

همانطور که می دانیم یکی از مشکلات و عوامل مصرف زیاد کولرهای گازی استفاده از خازن در آنهاست، که مخصوصاً در هنگام استارت ولتاژ زیادی از شبکه برق می گیرد و باعث صدمه زدن به سایر وسایل برقی می شود.

 خازن به صورت دائم کار ذخیره و تأمین ولتاژ را برای کمپرسور به عهده دارد، این در حالی است که در سیستم اینورتر کمپرسور برق ورودی AC متناوب را به DC  تبدیل می کند و با کنترل فرکانس دور کمپرسور تنظیم می شود  و دیگر برای استارت اولیه و همچنین کارکرد نیازی به خازن ندارد.

 

استفاده از گاز R۴۱۰A در دستگاه های اینورتر:

استفاده از نسل جدید گازهای ترکیبی در کولر گازی های انیورتر از انوع مختلف ۴۰۷، ۴۱۰، ۱۳۴ و …. علاوه بر بالابردن راندمان دستگاه در گرمایش و سرمایش تا دماهای C ۲۰- و C۶۰ +  درجه سانتیگراد، صدمه ای برای محیط زیست نیز ندارد

شایان ذکر است استفاده از گازهای فریون R۲۲ –R۱۲ و …. که به علت قیمت پایینتر  در کشورمان مرسوم است در اکثر کشورهای دنیا به علت صدمه زدن به محیط زیست ممنوع است و مطمئناً طبق طرح های مصوبه در اتحاده صنایع برودتی تا آینده ای نزدیک اقدام به جمع آوری دستگاه های باز گاز فریون خواهد شد.

کمپرسور DC اینورتر

سیستم تراکم گاز در این کمپرسورها از نوع روتاری است، با این تفاوت که سیستم الکتروموتور آن با جریان برق مستقیم (DC) کار می کند؛ از ویژگی های الکتروموتورهای این نوع کمپرسورها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  – به دلیل تغذیه با جریان برق مستقیم (DC) در این الکتروموتورها، به جای آهنربای القایی که با جریان برق کار می کند، از نوعی مغناطیس دائمی استفاده می گردد که باعث کاهش مصرف برق می گردد.

  – به دلیل تغذیه با جریان برق مستقیم (DC) در این الکتروموتورها، نیاز به راه اندازی اوّلیه نبوده، بلکه الکتروموتور با حدّاقل توان و سرعت کم راه اندازی شده و به مرور و متناسب با نیاز، سرعت و توان آن بالا می رود.

  – به دلیل تغذیه با جریان برق مستقیم (DC) در این الکتروموتورها، امکان کنترل سرعت وجود دارد و توان کمپرسور با توجه به نیاز دستگاه تنظیم می گردد؛ لذا جهت حفظ سرمای محیط، نیاز به عملکرد کمپرسور با حدّاکثر توان نیست و بیشتر مواقع، کمپرسور با توان پایین و مصرف برق کمتر کار می کند.

اس

سیستم اینورتر
سیستم اینورتر

امروزه این نوع کمپرسورها به علّت مصرف برق کمتر و ایجاد سرمای مطبوع تر (به دلیل قابلیت تغییر توان کمپرسور)، به شدّت مورد استقبال قرار گرفته اند .

mehdi2iran
ارسال دیدگاه