آشنایی با دستگاه زنت (Zent)

دستگاه زنت

آشنایی با دستگاه زنت (Zent)

فروشگاه اینترنتی کالاتک

– زنت (به انگلیسی Zent) دستگاهی است دو منظوره که علاوه بر ایجاد سرمایش و گرمایش،میزان رطوبت هوا را نیز تنظیم کرده و مطابق با شرایط آب و هوایی ایران طراحی گردیده‌است. زنت دستگاه تهویه مطبوع دو منظوره ای می باشد که قادر به تامین هوای گرم و مطبوع در زمستان و هوای خنک و دلپذیر در تابستان است.

– دستگاه زنت دستگاهى است که از دو قسمت گرمایش و سرمایش تؤام با تنظیم رطوبت تشکیل شده است که متناسب با شرایط آب و هوایى مشابه ایران ساخته شده است.

 

تشریح عملکرد و ارزیابی اقتصادی دستگاه زنت:

در تابستان زنت، هوای گرم محیط را پس از عبور از روی سطوح گسترده خیس (پکینگ، پوشال و …) و انجام فرایند تبخیر آب خنک می شود و به این ترتیب هوای خنک و تازه ای را جهت آسایش فراهم می سازد.

در زمستان نیز پس از ترکیب هوای برگشتی با درصد معینی از هوای تازه بیرون، پس از عبور از کویل گرمایشی آبگرم، دمای مناسب را برای مصرف کنندگان فراهم خواهد آورد.در واقع زنت ساده ترین دستگاه تهویه مطبوع متناسب با شرایط اقلیمی کشور می باشد که با صرف کمترین هزینه نگهداری و بهره برداری می تواند شرایط آسایش را برای مصرف کنندگان فراهم آورد.

سمت گرمایش آن ازیک کویل دو ردیفه یا چهار ردیفه تشکیل شده است و قسمت سرمایش آن از طریق سیستم پوشال و آب افشان عمل مى کند که به سیستم لوله کشى آب شهرى متصل است.انتقال گرما یا سرما در این حالت به طریقه اجبارى و توسط فن دستگاه صورت مى گیرد.این سیستم به دلیل هزینه کمتر چه در موقع تهیه آن و چه در موقع نگهدارى نسبت به سایر سیستم هاى تهویه مطبوع و بدلیل حذف لوله کشى به تمام اتاقها و عدم نیاز به چیلر جهت سرمایش براى منازل مسکونى مؤسسات عمومى و صنعتی، آپارتمانهاى چند واحدى و … بسیار مقرون به صرفه است.با استفاده از این دستگاه بعد از استقرار آن در محل مناسبى به نام زنتخانه یا بالکون، صرفاً با یک کانال کشى به اتاقها مى توان هواى مطبوع را در هر زمان به اتاقها هدایت کرد.

 

 دستگاه مینی زنت

دستگاه مینى‌زنت در حقیقت مدل فشرده (Compact) همان دستگاه زنت است با این ویژگى که حجم دستگاه مذکور کمتر بوده و فضاى کمترى‌ از ساختمان را اشغال میکند و زیبایى ظاهرى آن بیشتر است. هدف از ساخت این دستگاه این است که از یک دستگاه براى یک واحد مستقل استفاده شود نه براى یک آپارتمان چند واحدى که چون حجم دستگاه کوچک است براحتى در ایوان هر واحد جا میگیرد در نتیجه عمل گرمایش و سرمایش توام با تنظیم رطوبت یک واحد را به راحتى انجام میدهد و بدین ترتیب مشکلات استفاده از یک دستگاه براى چند واحد از میان میرود و هر لحظه امکان کنترل و تنظیم رطوبت و گرما و سرما براى مصرف کننده بدون نیاز به تکنسین متخصص وجود خواهد داشت.قسمت گرمایش و سرمایش آن مشابه دستگاه زنت است که از دو طرف دستگاه ورودى براى تابستان و از یک طرف ورودى براى زمستان در نظر گرفته شده، در همان طرف نیز یک قسمت به هواى برگشتى از ساختمان اختصاص داده شده تا در زمستان به تنظیم دماى واحد مسکونى کمک نماید.

 

اجزاء دستگاه زنت

۱. فن

۲. فیلتر(اختیاری)

۳. کویل‌های آب گرم و یا کویل‌های الکتریکی

۴. دریچه‌های قابل تنظیم

۵. سیستم پوشال‌ها و آبفشان

 

آشنایی سریع با دستگاه زنت:

زنت(Zent) دستگاهی است که در تابستان هوای بیرون را گرفته و از لابه لای پوشالهای مرطوب عبور میدهد و پس از خنک شدن (مانند کولر آبی ) توسط کانالهای اجرا شده به فضاهای داخلی ساختمان منتقل می نمایید و در زمستانها هوای داخل ساختمان را گرفته و از لابه لای کویل های آبگرم بالای دستگاه عبور داده و هوای گرم را به فضاهای داخلی ساختمان منتقل مینماید.

– محل نصب این دستگاه در داخل ساختمان در فضایی کوچک که دارای پنجره ایی مناسب و قابل بسته شدن (در زمستان) با هوای آزاد داشته باشد، می باشد.

– لوله های ارتباطی این دستگاه با سیستم تاسیسات ساختمان عبارت است از : یک جفت لوله رفت و برگشت آبگرم دیگ شوفاژ و یک انشعاب آب سرد مصرفی از سیستم آب مصرفی و همچنین یک کانال توزیع هوا که معمولا از بالای دستگاه تا فضاهای داخلی ساختمان ادامه دارد.

– زنت مخفف زمستانی / نیمه / تابستانی می‌باشد این دستگاه در ایران اختراع شده.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید .

کالاتک
ارسال دیدگاه