انواع وسایل گرمایشی

گرمایش

انواع وسایل گرمایشی:

فروشگاه اینترنتی کالاتک

عوامل بسیازی از جمله هزینه ی سیستم گرمایش، هزینه ی انرژی، مساحت فضا و زمان گرم نگه داشتن آن در انتخاب مناسب ترین سیستم گرمایشی موثر هستند. بی توجهی به هر یک از این عوامل باعث خواهد شد تا علاوه بر صرف هزینه ی مازاد، گرمایش مطلوبی فراهم نگردد.

 

مهمترین مساله در انتخاب نوع سیستم گرمایشی مساحت فضایی است که می خواهیم اقدام به گرم کردن آن نمائیم. انتخاب دستگاه با اندازه ی مناسب تاثیر زیادی در کاهش هزینه های گرمایش دارد. دستگاه با ظرفیت بالا علاوه بر هزینه ی اولیه اضافی باعث ناکارآمدی دستگاه و همچنین بروز مشکلات جدی خواهد شد. از طرفی دستگاه با ظرفیت پایین نیز برای محیط های بزرگ مناسب نیست زیرا در این صورت دستگاه می بایست با حداکثر توان کار کند که این عمل فقط باعث افزایش مصرف انرژی می شود و تاثیری در گرم نمودن محیط ندارد. همچنین این امر عمر سیستم را به صورت قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد. در این موارد بهتر است از دو دستگاه استفاده شود.

 

هر کدام از وسایل گرمایشی معایب خاص خود را دارند، مصرف انرژی زیاد، گرمایش کم و… . با انتخاب مناسب نسبت به محیط مورد نیاز می توان معایب را به حداقل رسانید و از محاسن بی شمار این دستگاه ها بهره ی لازم را برد.

 

وسایل گرمایشی به دو دسته تقسیم می شوند. دستگاه هایی که از گاز طبیعی به عنوان سوخت استفاده می کنند و دستگاه هایی که از برق بهره می برند. باید به این نکته توجه داشت که در کشور ما به علت پایین تر بودن هزینه ی گاز نسبت به برق، استفاده از وسایل گازسوز معمولا مقرون به صرفه تر خواهد بود.

 

بخاری گازی:

بدون شک از قدیمی ترین و پرکاربردترین نوع وسایل گرمایش در ایران و حتی در دنیا بخاری های گازی می باشند این بخاری ها کم هزینه ترین نوع تجهیزات گرمایشی می باشند. بخاری های گازی بر اساس نوع استفاده به انواع دیواری و زمینی و یا بدون دودکش و دودکش دار و همچنین از نظر شکل ظاهری به دو نوع شومینه ای و معمولی تقسیم می شوند. بخاری های شومینه ای دارای شکل ظاهری شبیه به شومینه هستند. مصرف انرژی کمتر و تولید گرمای بیشتر از خصوصیات بخاری های شومینه ای می باشد. اما در مقابل ترکیب شدن گازهای تولیدی با هوای محیط و خشک کردن هوا از معایب این بخاری ها به شمار می آید.

 

نکات مهم در استفاده از بخاری های گازی:

 

  • برچسب مصرف انرژی بخاری بررسی شود. این نماد بیان کننده ی مقدار گرمای تولیدی بخاری نسب به میزان گاز مصرفی آن می باشد.

 

  • بخاری می بایست مناسب متراژ محیط انتخاب شود. بخاری های کوچک برای محیط های بزرگ و همینطور بخاری های بزرگ برای محیط های کوچک مناسب نمی باشند.

 

  • دودکش بخاری می بایست بررسی شود تا علاوه بر داغ بودن بدنه ی دودکش از نصب کلاهک H در دهانه ی خروجی نیز اطمینان حاصل شود. در غیر این صورت خروج گازهای سمی با مشکل مواجه است و این گازها وارد محیط می شوند.

 

  • برای محیط های کمتر از ۵۰ متر و بسته بخاری های دیواری دودکش دار و برای محیطهای کمتر از ۵۰ متر و نیمه باز بخاری های بدون دودکش مناسب می باشند.

 

  • شعله ی بخاری می بایست به رنگ آبی باشد لذا شیشه ی بخاری باید به گونه ای باشد که مانع دیدن شعله نشود. اگر رنگ شعله زرد یا نارنجی بود حتما بخاری دارای نقص فنی می باشد.

 

  • از آب بندی بودن محل اتصال شلنگ به بخاری و همچنین لوله گاز می بایست اطمینان حاصل شود.

 

  • هنگام استفاده از بخاری بهتر است زیر در یا درز پنجره ها کمی باز باشد تا اکسیژن مورد نیاز جهت سوختن فراهم شود.

 

  • بخاری ها می بایست هر سه سال یکبار سرویس شوند.

 

مزایای بخاری گازی:

 

  • قیمت ارزان

 

  • مصرف انرژی پایین

 

  • تولید گرمای زیاد

 

  • نصب آسان

 

  • سیستم مستقل هر واحد

 

  • هزینه ی تعمیر و نگه داری پایین

 

معایب بخاری گازی:

 

  • خشک کردن هوای محیط

 

  • اشغال فضای محیط

 

  • خطر نشت گازهای سمی به محیط

 

  • دوده گرفتن دیوار و پرده ها

 

بخاری برقی:

بخاری برقی همانطور که از نامش پیداست از انرژی الکتریکی به عنوان سوخت مورد نیاز استفاده می کند. این بخاری معمولا کوچکتر از بخاری گازسوز می باشد اما هزینه ی مصرف انرژی آن به شدت بالاتر است. الکتریسیته باعث گرم شدن المنت شده و از طریق فن های تعبیه شده (در بخاری های فن دار) گرما را به فضا انتقال می دهند. بخاری های برقی نسل جدید دارای ترموستات اتوماتیک هستند تا با توجه به دمای مورد نیاز اقدام به گرم کردن محیط نمایند و سپس خاموش شوند. دمای هوا، نوع عایق بندی محیط، میزان رطوبت محیط از مهمترین عواملی هستند که در انتخاب نوع بخاری برقی مناسب دخیل می باشند.

 

انواع بخاری برقی:

 

  • بخاری برقی فن دار:

این نوع از بخاری برقی ها گرمای تولید شده توسط المنت را به وسیله ی فن به محیط انتقال می دهند. از مزایای استفاده از فن می توان به سرعت بخشیدن به گرم کردن محیط، چرخش بهتر هوا و همچنین باز بودن دست تولید کننده جهت ساخت دستگاه ها با ابعاد کوچکتر اشاره کرد. این بخاری ها دارای ترموستات اتوماتیک و همچنین سنسور خاموش شدن می باشند تا در صورت گرم شدن بیش از حد خاموش شوند. بخاری های فن دار برای محیط های دارای رطوبت بالا مناسب نمی باشند. این بخاری ها دارای امنیت فوق العاده و همچنین راندمان بالا می باشند.

 

  • بخاری برقی تابشی:

در بخاری های تابشی از چندین لامپ یا المنت استفاده می شود و گرمای تولید شده از طریق تابش به محیط منتقل می شود. لامپ این بخاری ها از جنس هالوژن یا کوارتز مقاوم در برابر حرارت می باشند. در پشت این لامپ ها سطح تابشی قرار می دهند تا گرمایی که به سمت دستگاه وارد می شود نیز به محیط تابش یابد. این بخاری ها دارای مصرف برق کمتری نسبت به سایر بخاری های برقی بوده اما راندمان آنها نیز در حدود ۸۶ درصد می باشد که از مدل فن دار کمی پایین تر است.

 

  • رادیاتور برقی:

شکل ظاهری این بخاری ها مانند رادیاتور گازی بوده (در ادامه ی همین مقاله با این وسیله ی گرمایشی نیز آشنا خواهیم شد.) با این تفاوت که داخل این رادیاتورها به جای آب از روغن به عنوان انتقال دهنده ی حرارت استفاده می شود. المنت برقی در کف دستگاه قرار دارد و باعث گرم شدن روغن می شود، روغن گرم شده توسط سیستم کانوکشن به بالا و روغن سرد به پایین جهت گرم شدن منتقل می شود. این چرخه باعث گرم شدن محیط خواهد شد. استفاده از روغن به جای آب باعث شده تا در حجم کمتر بتوان انرژی گرمایی بیشتری جذب کرد و در نتیجه گرمای بیشتری تولید نمود.

 

همانطور که در قسمت بخاری گازی گفته شد، استفاده از بخاری های بدون دودکش و همینطور بخاری های دیواری در محیط های کوچک مانند اتاق خواب ها مناسب نمی باشند، به همین علت این نوع بخاری های برقی می توانند جایگزین مناسبی در این امر باشند.

 

  • بخاری کانوکتوری بدون فن:

تفاوت این بخاری ها با بخاری های فن دار در این است که نیازی به روشن بودن فن جهت انتقال گرما نیست و به همین دلیل این دستگاه ها صدای کمتری نسبت به بخاری های فن دار تولید می کنند. اما همانطور که در مزایای بخاری های فن دار به قابلیت ساخت در ابعاد کوچک اشاره شد ذکر این نکته ضروری است که این مدل از بخاری های برقی دارای ابعاد بزرگتری می باشند.

 

  • بخاری حمامی:

این نوع بخاری ها مناسب محیط هایی با میزان رطوبت ۱۰۰ درصد مانند حمام یا سرویس بهداشتی می باشند. این بخاری ها می توانند هم از نوع تابشی باشند هم از نوع فن دار. در ساخت بخاری های حمامی ار لامپ مادون قرمز جهت تولید گرما استفاده می شود و سیستم انتقال گرما نیز به صورت تابشی می باشد. امنیت این بخاری ها بسیار بالاست به طوری که کلید روشن و خاموش کردن آن ها از طریق بند به دستگاه متصل است. این بخاری ها به صورت دیواری می باشند و معمولا قسمتی نیز به عنوان محل قرار گیری حوله در آن ها تعبیه می شود. در پایان می بایست به این نکته توجه داشت که هنگام نصب این بخاری ها حتما از سیم ضد آب استفاده شود.

 

مزایای بخاری برقی:

 

– اشغال فضای کمتر نسبت به بخاری های گازی

 

– بدون نیاز به دودکش و دردسرهای مخصوص به آن

 

– عدم تولید دوده

 

– کم خطر بودن

 

معایب بخاری برقی:

 

– مصرف زیاد برق

 

– بازده کمتر نسبت به بخاری گازی

 

شومینه:

 

این دستگاه های گرمایشی دارای ظاهری زیبا و لوکس می باشند اما معایب بی شمار آن ها باعث شده تا عملا استفاده از آن ها به هیچ عنوان توصیه نگردد.

 

معایب شومینه:

 

– گرمای تولیدی این دستگاه ها به حدی پایین است که نیاز به دستگاه دوم جهت گرم کردن محیط احساس می شود.

 

– محفظه ی احتراق این دستگاه ها در محیط است که باز بودن آن باعث تولید آلودگی و همچنین خطرات ناشی از بازی گوشی کودکان و در نتیجه آتش سوزی می شود.

 

– راندمان پایین این دستگاه ها باعث افزایش مصرف انرژی می شود.

 

رادیاتور دیواری:

همانطور که در مقاله ی نگاهی گذرا به تهویه مطبوع اشاره شد این کنوکتور حرارتی در انواع سیستم های مرکزی و مستقل قابل استفاده بوده. یعنی جهت استفاده از این وسیله ی گرمایش نیاز به موتورخانه یا پکیج حرارتی می باشد. آب گرم تولید شده توسط بویلر از طریق پمپ به داخل پره های رادیاتور منتقل می شود و بخشی از گرمای آب از طریق عمل جابه جایی و بخش دیگر از طریق عمل تابشی پره ها به محیط منتقل می شود. رادیاتور یا شوفاژ معمولا زیر پنجره ها نصب می گردند و به همین علت باعث گردش هوای مطبوع و توزیع مناسب گرما در محیط خواهد شد.

 

انرژی مورد نیاز شوفاژ ها از طریق گاز شهری یا گازوئیل (در برخی موتورخانه ها) تامین می شود و مهمترین عامل در انتخاب تعداد پره ها متراژ واحد می باشد.

 

نام گذاری رادیاتورها وابسته به تعداد پره ها، عرض پره ها، ارتفاع محور تا محور لوله های رفت و برگشت می باشند. به عنوان مثال رادیاتور ۵۰*۲۰۰*۲۵ دارای ۲۵ عدد پره با پهنای ۲۰۰ میلی متر و همچنین ارتفاع محور تا محور لوله های رفت و برگشتی ۵۰۰ میلی متر می باشد.

 

این دستگاه گرمایشی نیز مانند سایر تجهیزات گرمایشی و سرمایشی بر اساس جنس و نوع ساخت به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند که در زیر  به آن ها اشاره خواهیم نمود.

 

انواع رادیاتور از منظر نوع ساخت:

 

– رادیاتور تک لوله ای:

 

این رادیاتورها از بخار به عنوان سیال انتقال حرات استفاده می کند.

 

– رادیاتور دو لوله ای:

 

این رادیاتورها که به عبارتی می توان رادیاتورهای معمولی نیز از آنها نام برد از آب گرم برای انتقال حرارت  استفاده می کند.

 

انواع رادیاتور بر اساس جنس:

 

– رادیاتور فولادی:

 

نسل فدیمی رادیاتور ها از جنس فولاد ساخته می شدند. پره های این رادیاتور ها را از دو صفحه ی آهنی با ضخامت ۱۲۵ میلی متر می ساختند که این صفحه ها از طریق جوش مقاومتی به هم متصل بودند. تعداد این پره ها نیز با در نظر گرفتن متراژ محیط قابل تغییر بود.

 

– رادیاتورهای آلومینیومی (پنلی):

 

نسل جدید رادیاتورها می باشند. این نوع از رادیاتورها دارای استحکام بالا، وزن سبک و ابعاد کوچک می باشند. این شوفاژها در کوتاهترین زمان گرم می شوند. در کنار این مزایا می توان به خصوصیات دیگری چون مقاومت بالا در برابر خوردگی، نگه داری و نظافت ساده به واسطه ی یکپارچه بودن رادیاتور، زیبایی و تنوع در مدل این رادیاتورها، انتقال مطلوب گرما به واسطه ی ترکیبی از انتقال حرارت تشعشع و جابه جایی اشاره کرد که باعث شدند استفاده از این مدل رادیاتور بسیار رواج پیدا کند. البته مهمترین عیب ذکر شده برای رادیاتورهای پنلی، عدم توانایی در اضافه نمودن طول رادیاتور به دلیل یکپارچه بودن آنها است.

 

مزایای رادیاتورهای دیواری:

 

– نصب سریع و آسان

 

– ظاهری زیبا

 

– اشغال فضای کمتر نسبت به بخاری

 

– عدم نیاز به دودکش و در نتیجه عدم تولید دوده

 

– سرویس ساده

 

معایب رادیاتورهای دیواری:

 

– لوله کشی زیاد به علت فاصله ی زیاد موتورخانه تا رادیاتور (در سیستم های مرکزی)

 

– مصرف برق به علت نیاز به پمپاژ آب

 

– وابستگی به آب

 

– اشغال فضا توسط موتورخانه (در سیستم های مرکزی)

 

رادیاتور قرنیزی:

 

بدون شک جدیدترین نوع سیستم گرمایشی رادیاتور های قرنیزی می باشند که نخستین بار در سال ۲۰۰۸ در کشور انگلستان تولید شدند. همانطور که از نام آن ها مشخص است این سیستم نیز در گروه رادیاتور ها قرار خواهد گرفت. این رادیاتورها از ترکیب سیستم رادیاتورهای دیواری و سیستم گرمایش از کف به وجود آمدند. (در ادامه سیستم گرمایش از کف نیز به صورت خلاصه توضیح داده خواهد شد.) در رادیاتور های دیواری به ویژگی مهم آنها شامل نصب سریع و آسان اشاره نمودیم، همچنین در گرمایش از کف به ویژگی های مهم این سیستم یعنی گرمایش یکنواخت با امکان گرمایش از پایین ترین سطح محیط اشاره خواهیم نمود. ترکیب این خصوصیات باعث تولید مطلوبترین سیستم گرمایشی یعنی رادیاتورهای قرنیزی شدند.

 

رادیاتورهای دیواری هوای اطراف خود را گرم می نمایند و این هوا به علت سبکی به طرف سقف اتاق حرکت کرده و باعث جابه جایی با هوای سنگین یعنی هوای سرد می شوند، در نتیجه قسمت بالایی اتاق که نیازی به گرم کردن آن نیست زودتر از قسمت پایینی اتاق گرم می شود که این یک عیب بزرگ محسوب می شود. در صورتی که رادیاتورهای قرنیزی به علت جایگیری در فضای دور تا دور اتاق و همچنین پایینترین نقطه باعث ایجاد منبع حرارتی یکپارچه در تمام جهات و در نتیجه گرمایش یکنواخت می شوند.

 

یکی دیگر از ویژگی های این سیستم این است که حذف رادیاتورهای دیواری امکان تنوع بیشتر در چیدمان وسایل و بهره برداری مطلوب تر از فضای اتاق را فراهم می سازد.

 

مزایای رادیاتورهای قرنیزی

 

– کاهش چشم گیر اشغال فضا نسبت به رادیاتورهای دیواری

 

– نصب آسان بدون نیاز به عملیات خاص مانند کف سازی

 

– ظاهری زیبا

 

–  راندمان بالا

 

– عدم تولید دوده

 

– مناسب جهت مناطق مرطوب

– استفاده از آب با دمای کم و در نتیجه کاهش مصرف انرژی به میزان ۲۵ درصد

 

– قابلیت استفاده با انرژی های تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی

 

– افزایش سطح  گرمایش نسبت به رادیاتورهای دیواری

 

– افزایش سرعت گرمایش نسبت به سیستم گرمایش از کف

 

گرمایش از کف:

 

سایت جامع تاسیسات مکانیکی در خصوص این سیستم گرمایش نیز مقاله ی مستقلی ارائه نموده است. در این مقاله سعی داریم خلاصه ای از این سیستم برای علاقه مندان مطرح کنیم. لذا دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر حتما مقاله ی گرمایش کفی را مطالعه نمایید.

 

بدون شک این سیستم با قدمت ترین و در عین حال مدرن ترین و پاکیزه ترین سیستم گرمایشی می با

 

شد. قدمت این سیستم به دورانی باز می گردد که در حمام های باستانی حرارت موجود در دود ناشی از سوختن موادی مانند چوب (برای گرم کردن آب حمام) با عبور از مسیرهای تعبیه شده در زیر کف (گربه رو) باعث گرمایش فضای حمام می شده است.

 

در این سیستم نیز مانند پکیج و موتورخانه از آب جهت انتقال دهنده ی حرارت استفاده خواهد شد. آب گرم از داخل لوله های  پنج لایه که در کف اتاق ها جانمایی شده است عبور داده می شود و حرارت به صورت تشعشعی به محیط منتقل خواهد شد.

 

در گذشته شبهات های زیادی مبنی بر غیر بهداشتی و مضر بودن این سیستم برای ساکنین و تجهیزات ساختمان به گوش می رسید. ایراداتی ناشی از انتشار کرک فرش ها، گرد و غبار و… که باعث بروز مشکلات تنفسی و ریوی برای افراد حاضر در محیط می شود و یا اینکه عمر فرش های ساختمان و یا کف سازی با استفاده از این سیستم کاهش می یابد، اما امروزه تولید کنندگان  لوله های پنج لایه با کسب مجوز های لازم به این شبهات پایان داده و موجبات آسودگی خیال مصرف کنندگان را فراهم نموده اند. سوپرپایپ یکی از برند های لوله پنج لایه مورد تایید سایت جامع تاسیسات مکانیکی می باشد که می توانید لیست قیمت آن را در فروشگاه مجازی ما مشاهده نمائید.

 

مزایای سیستم گرمایش از کف:

 

– بدون حتی یک درصد اشغال فضا

 

– گرمایش یکنواخت

 

– افزایش سطح گرمایش (سطح مقطع کف اتاق)

 

– ایجاد گرمایش از پایین ترین سطح (کف اتاق)

 

– کاهش  هدر رفت انرژی

 

– گرم بودن کف اتاق ها ( سرامیک و…) و احساس آسایش بیشتر

 

– در دید نبودن تجهیزات

 

– ایجاد گرما تا ارتفاع دو متر

 

– قابلیت کارکرد به عنوان سیستم ذوب کننده ی یخ در باند فرودگاه ها، رمپ ساختمان ها، بر روی پشتبام ها، فضا های سرباز و استادیوم های ورزشی و …

 

– عملکرد پاکیزه ( عدم تولید دوده و …)

 

– استقلال کامل فضاهای مختلف یک واحد آپارتمان به واسطه ی تنظیم دستی یا اوتوماتیک دما در اتاق های مختلف

 

– قابلیت اتصال به سیستم پکیج و موتورخانه

 

– رزرو حرارتی بالا

 

معایب سیستم گرمایش از کف:

 

– سرعت پایین در ایجاد گرمایش برای نخستین بار پس از روشن شدن

 

– هزینه ی اولیه ی بالا

 

اسپیلت یونیت:

 

همانطور که در مقاله ی نگاهی گذرا به تهویه مطبوع اشاره گردیده است، اسپیلت ها تجهیزاتی هستند که می توان از آن ها جهت سرمایش در تابستان و همچنین گرمایش در زمستان استفاده نمود.

 

این تجهیزات از دو بخش یونیت داخلی یا هواساز و همچنین یونیت خارجی یا کندانسور تشکیل می شوند. عمل گرمایش در این تجهیزات مانند عمل سرمایش به سیکل رانکین (شامل چهار مرحله ی افزایش فشار، حرارت دهی و میعان، کاهش فشار و اختناق، حرارت گیری و تبخیر) وابسته می باشد. از دو طریق می توان عمل گرمایش را میسر نمود. یک روش استفاده از شیر اختناق دو طرفه برای تغییر جهت سیکل رانکین خواهد بود که باعث می شود جای اواپراتور و کندانسور  تغییر نماید. در این روش از برق به عنوان تامین کننده ی انرژی استفاده می شود. اما روش دوم استفاده از کویل آب گرم می باشد. در این روش آب گرم تولید شده توسط موتورخانه یا پکیج وارد کویل تعبیه شده در دستگاه می شود، سپس هوای عبوری از روی کویل گرم شده و محیط را گرم می نماید. در روش دوم سوخت مورد نیاز موتورخانه یا پکیج از طریق گاز شهری یا گازوییل تامین می شود در نتیجه عدم استفاده از سیکل رانکین باعث کاهش مصرف برق خواهد شد و تنها فن های دستگاه مورد استفاده قرار می گیرند به همین دلیل این روش که منحصرا در دستگاه های داکت اسپیلت یا اسپیلت های کانالی قابلیت اجرایی شدن را دارد مقرون به صرفه تر خواهد بود.

اسپلیت ها بر اساس نوع ساخت به دو گروه اسپایت یونیت و داکت اسپلیت تقسیم بندی می شوند. در مقاله ی داکت اسپلیت بیان کردیم که عملکرد این دو دستگاه شبیه هم می باشد با این تفاوت که اسپلیت یونیت ها به طور ایستاده یا دیواری در محیط وجود دارند و هوا را مستقیما در فضا پخش می نماید اما داکت اسپلیت ها در سقف کاذب ساختمان ها نصب می شوند و هوا را از طریق کانال کشی به محیط انتقال می دهند. همچنین هر کدام از این تجهیزات از منظر نوع کمپرسور به دو دسته ی معمولی و اینورتر تقسیم می شوند که در مقاله ی داکت اسپلیت به طور مفصل در مورد هر یک توضیح داده شده است.

 

توصیه های ایمنی درباره پکیج های دیواری

استفاده از پکیج های دیواری در کشور روبه افزایش است که متعاقب آن باید نکات ایمنی در جهت بهره برداری ایمن از آنها نیز مد نظر مردم باشد

افزایش استفاده مردم از پکیج های دیواری و توجه نکردن به رعایت نکات ایمنی در استفاده از این وسایل ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد که در این یادداشت خطرات و نحوه استفاده و نگهداری از پکیج های دیواری اشاره شده است :

 

الف – مساله نشت گاز از مسائل مهمی است که باید در خصوص هر وسیله گازسوزی با جدیت مورد بررسی قرار گیرد. در کلیه وسایل احتراقی گاز سوز از جمله پکیج دیواری آب‌گرم، به علت وجود اتصالات در مسیر عبور گاز، این احتمال وجود دارد که نشت گاز بوجود آید. همچنین در صورت انجام نشدن فرآیند احتراق، گاز به صورت عمده وارد محیط اطراف شده و خطر آتش‌سوزی و انفجار را برای مصرف کنندگان بوجود می‌‌آورد. در پکیج‌ها با توجه به اینکه پکیج در تمام طول سال کاربرد دارد و استفاده از آن منحصر به فصل خاصی نیست، مکان ثابتی برای نصب آن در نظر گرفته می‌شود. این عمل مزایایی را از نظر ایمنیِ نشت گاز برای پکیج دیواری بوجود می‌آورد. حذف اتصالات نامناسب مانند شیلنگ‌های انتقال گاز و دور بودن اتصالات از معرض تماس و برخورد با اشیا، عمر و قابلیت اطمینان را در پکیج بالا می‌برد. پکیج همچنین دارای سیستم ایمنی وجود شعله است که با قابلیت اطمینان بالایی در صورت تشکیل نشت هاشعله گاز مدار را قطع می‌کند.

 

ب – نشت دود به داخل ساختمان به دو طریق باعث آسیب زدن به بهداشت محیط می‌شود. یکی نشت منواکسید کربن حاصل از احتراق ناقص گاز و دیگر کاهش اکسیژن موجود در هوا اتاق. به این منظور جلوگیری از نشت دود حاصل از احتراق در وسایل گاز سوز ازجمله پکیج دیواری دیواری، مقررات و استانداردهایی توسط مراجع ذیصلاح تعیین می‌شود که در صورت رعایت آنها خطر نشت دود به فضای اتاق به کمترین مقدار خود می‌رسد. علاوه بر رعایت این قوانین وجود سنسور دود و سیستم ایمنی کنترل خروج صحیح دود و همچنین سیستم کنترل عملکرد صحیح فن وجود دارد. این سنسورها با تشخیص یک عملکرد ناصحیح در پکیج، وجود خطا در سیستم را تشخیص داده و ایمنی را برای مصرف کننده پکیج فراهم می‌آورند.

ج – با توجه به این نکته که وسایل گازسوز جهت تشکیل احتراق نیاز به مصرف اکسیژن دارند، مقرراتی برای نصب پکیج دیواری و یا پکیج آب گرم در واحدهای ساختمانی کوچک اتخاذ شده است. به طور کلی در واحدهای ساختمانی کوچک نصب پکیج با مخاطراتی مواجه است . به این طریق که در صورت نبود جریان هوای تازه مناسب پکیج با مصرف هوای داخل اتاق‌ها، هوای تنفس ساکنین را نیز مصرف می‌کند. برای رفع این مشکل چند راه حل وجود دارد. راه حل اول استفاده از دودکش‌های دولایه است که در یک لایه آنها دود خارج می‌شود و در لایه دیگر هوای تازه به پکیج رسانیده می‌شود. همچنین می‌توان از یک مجرای مجزا برای پکیج عمل هوارسانی را انجام داد. روش دیگر نصب پکیج دیواری در تراس یا ایوان است. در صورتی که قوانین و استانداردها در نصب پکیج در تراس رعایت شود این روش نیز خطرات ناشی از مسمومیت بر اثر کمبود هوا را از بین می‌برد.

د – با توجه به اینکه پکیج‌ها از مشعل‌های کوچکی برخوردار هستند و کلیه سیستم‌های حرکتی آنها به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شود که کمترین صدا را ایجاد کنند، بنابراین پکیج آلودگی صوتی بسیار پایینی ایجاد می‌کند و آرامش مطلوبی را برای مصرف کننده تامین می‌کند. همچنین در صورت رعایت قوانین، می‌توان پکیج را در کابینت نیز جانمایی کرد. که باعث کاهش صدای تولیدی شعله و فن پکیج نیز می‌شود.

 

ه – با توجه به طراحی بهینه شده و مهندسی پکیج، پکیج‌های امروزی به اندازه یک کابینت جا اشغال می‌کنند و نسبت به فضایی که بخاری و آبگرمکن و همچنین تاسیسات حرارت مرکزی از ساختمان اشغال می‌کنند، پکیج فضای بسیار کوچکی را به خود می‌دهد. همچنین با نصب پکیج در کابینت مطابق با اصول و قوانین، می‌توان ان را طوری جانمایی کرد که با دکور خانه نیز تداخلی نداشته باشد.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید .

کالاتک
ارسال دیدگاه