آبگرمکن برقی چیست و چگونه کار می کند؟

آبگرمکن برقی چیست و چگونه کار می کند؟

آبگرمکن برقی چیست و چگونه کار می کند؟

آبگرمکن برقی چیست و چگونه کار می کند؟

یکی از انواع آبگرمکن ها می باشد و عموما در مناطقی استفاده می شود که به سوخت دسترسی خوبی ندارند.

از نظر خروجی سیستم، آبگرمکن برقی دیواری کاملا مشابه آبگرمکن های گازی است و تنها ورودی آنها تفاوت دارند.

در آبگرمکن های گازی ورودی گاز شهر و یا گاز کپسول و در آبگرمکن برقی ورودی انرژی برق است. به این ترتیب آب گرم مصرفی در واحد تامین می شود.

سیستم آبگرمکن دیواری برقی برای زمانی که دسترسی به گاز شهری ندارید بهترین گزینه برای جایگزین سیستم های آبگرمکن گازی است. به خصوص برای محل هایی که در فصل زمستان آب و هوای سرد دارند و دسترسی به گاز شهری ندارند آبگرمکن برقی گزینه مناسبی است.

چرا که آبگرمکن های برقی گزینه ساده ای است که باعث آلودگی هوا نمی شود و خطرات ناشی از احتراق گاز را هم ندارد و مناسب خانه های مسکونی است و احتیاجی به کپسول گاز و یا فضایی برای ذخیره سوخت ندارد.

آبگرمکن های برقی در ابعاد و اندازه های مختلفی طراحی می شوند و با توجه به حجم و کاربری فضا و مقدار آبی که نیاز به گرم شدن دارد اندازه آبگرمکن دیواری برقی را انتخاب می کنیم.

استفاده از آبگرمکن برقی دیواری انتخاب هوشمندانه ای است که تعمیرات و نگهداری بسیار کمتری را دارد.

این آبگرمکن ها وظیفه تامین آبگرم را درند و برقی که مصرف می کنند از سه روش تامین می شود.

  1. پنل خورشیدی
  2. برق شهری
  3. توربین بادی

این دستگاه برای اینکه آب را گرم کند از سوخت استفاده نمی کند و از این رو محیط زیست را هم آلوده نمی نماید. آبگرمکن برقی نسبت به سایر آبگرمکن ها کوچکتر است و فضای کمتری را هم به خود اختصاص می دهد.

آبگرمکن برقی چه انواعی دارد؟

به صورت کلی آبگرمکن های برقی از دو دسته مخزن دار و بدون مخزن تشکیل می شوند و نصب آنها یا روی زمین یا دیوار صورت می گیرد. در ادامه مطلب به بررسی این دو نوع آبگرمکن خواهیم پرداخت.

  • آبگرمکن مخزن دار

آبگرمکن های برقی مخزن دار یکی از انواع آبگرمکن های برقی، آبگرمکن های مخزن دار است که نسبت به نوع بدون مخزن از استقبال بیشتری بهره برده است. توجه بیشتری که به این نوع آبگرمکن می شود به دلیل قیمت و هزینه کمی است که برای خرید و نصب آن پرداخته می شود. آبگرمکن های مخزن دار، نسبت به میزان ذخیره مخزن خود، آب گرم را داخل خود نگهداری می کنند تا در زمان نیاز از آن استفاده نمایند. مخزن آبگرمکن، داخل یک عایق حرارتی قرار گرفته است که باعث می شود تا آب دیرتر سرد شود و برق کمتری هم مصرف نماید.

  • آبگرمکن بدون مخزن دار

آبگرمکن های برقی بدون مخزن، انتخابی مناسب برای فضاهای کوچک است. همچنین این آبگرمکن مصرف برق کمتری نسبت به نوع مخزن دار خود دارد. این آبگرمکن فضای کمتری را به خود اختصاص می دهد و زمانی که از آبگرم استفاده نمی کنید، مصرف برقی وجود ندارد. این نوع آبگرمکن ها نسبت به شرایط آب و هوای مختلف ساخته می شوند، از این رو باید نسبت به نیاز خوود آبگرمکن را انتخاب نمایید. سرعت گرم کردن آب در این آبگرمکن ها بالا است و هر زمان که بخواهید به آسانی می توانید از آبگرم استفاده نمایید.

نحوه کارکرد آبگرمکن در ساختمان

آبگرمکن برقی چگونه کار می کند؟

آبگرمکن برقی با راندمان بالا و بدون استفاده از سوخت فسیلی و دودکش، الکتریکال را به آب انتقال می دهد و از بازدهی بالایی برخوردار است. برای اینکه آب در آبگرمکن برقی گرم شود، از المنت های حرارتی برق استفاده می کنند. المنت ها دارای سیم های نازکی هستند که از مقاومت بالایی ساخته شده اند. مقاومت الکتریکال این سیم ها باعث تولید گرما در آنها می شودو در نهایت گرمای ایجاد شده از مقاومت الکتریکی به آب انتقال داده می شود. توان و تعداد المنت ها در آلگرمکن برقی، مشخص کننده مقدار دبی آب گرم تولیدی و خروجی آبگرمکن است.

مزایای آبگرمکن برقی

  • آبگرمکن دیواری برقی نیازی به دودکش ندارد.
  • آبگرمکن دیواری برقی نیازی به لوله کشی گاز ندارد.
  • خطرات ناشی از گاز گرفتگی، نشتی گاز، و آلودگی محیط در آن‌ها وجود ندارد.
  •  هزینه تعمیرات و نگهداری آن‌ها بسیار پایین تر است.
  • آبگرمکن‌های گازی اگر در داخل منزل کار بشوند اکسیژن منزل را استفاده می‌کنند ولی در آبگرمکن‌های برقی این چنین نیست.
  • برای مکان‌های دور افتاده و هر جایی که دسترسی به سیستم گاز شهری وجود ندارد این آبگرمکن‌ها بهترین گزینه هستند.
  • استفاده از آبگرمکن برقی در ساختمان باعث مستقل شدن واحد‌ها از هم دیگر می‌شود.
  • آبگرمکن برقی دیواری مساحت کمی‌را اشغال می‌کند و به دلیل اینکه بر روی دیوار نصب می‌شوند هیچ گونه مزاحمتی برای دیگر تجهیزات ساختمان ندارند.
  • به علت وجود نداشتن شعله در آن عمر آن‌ها بیشتر از آبگرمکن‌های گازی است.
  • نصب این دستگاه‌ها بسیار آسان هستند و احتیاجی به لوله کشی گاز و دودکش ندارند.

 

mehdi2iran
ارسال دیدگاه