آبگرمکن برقی فوری ( زود جوش ) چیست؟

آبگرمکن برقی فوری ( زود جوش ) چیست؟

سیستم آبگرمکن فوری دیواری برقی زود جوش برای زمانی که دسترسی به گاز شهری ندارید بهترین گزینه برای جایگزین سیستم های آبگرمکن گازی است. به خصوص برای محل هایی که در فصل زمستان آب و هوای سرد دارند و دسترسی به گاز شهری ندارند آبگرمکن برقی گزینه مناسبی است.

 

جهت مشاهده  آبگرمکن برقی کلیک کنید

چرا که آبگرمکن های برقی فوری زود جوش گزینه ساده ای است که باعث آلودگی هوا نمی شود و خطرات ناشی از احتراق گاز را هم ندارد و مناسب خانه های مسکونی است و احتیاجی به کپسول گاز و یا فضایی برای ذخیره سوخت ندارد. آبگرمکن های برقی در ابعاد و اندازه های مختلفی طراحی می شوند و با توجه به حجم و کاربری فضا و مقدار آبی که نیاز به گرم شدن دارد اندازه آبگرمکن دیواری برقی را انتخاب می کنیم.

نگاه کوتاه به آبگرم کن برقی

عملکرد آبگرمکن برقی

با باز شدن شیر آب گرم مصرف در هر کجای واحد، آبگرمکن فوری زود جوش برقی متوجه ایجاد جریان در سیستم می شود و هیترهای گرمایشی آن روشن می شود. آب گرم درون مخزن آبگرمکن شروع به گرم شدن کرده و آب گرم را به سمت مصرف کننده ها ارسال می کند و به محض آنکه شیر آب بسته شود هیتر آبگرمکن خاموش شده و آبگرمکن عمل گرمایش را متوقف می کند.

 آبگرمکن برقی یکی دیگر از وسایل خانگی است که برای تأمین آب گرم مصرفی منازل، به ویژه در مناطقی که تا کنون از گاز شهری برخوردار نشده اند، مورد استفاده خانواده ها قرار می گیرد. انرژی صرفی یک آبگرمکن برقی به طور متوسط در طی یک شبانه روز حدود ۱۰ کیلو وات ساعت ی باشد.

آیا می دانید که هر ۱۰ درجه کاهش دمای آب داغ ۱۵% صرفه جویی انرژی به دنبال خواهد داشت؟

آبگرم کن برقی

برای استفاده بهینه ازآبگرمکن برقی به این نکات توجه فرمایید:

  • بهتر است ترموسات آن را بر روی دمای متعادلی متناسب با تعداد دفعات استحمام در روز (۴۰ الی ۶۰ درجه) تنظیم کنیم تا در تمامی ساعات شبانه روز آب گرم متعادل و مناسبی داشته باشیم و در انرژی برق نیز صرفه جویی کنیم.
  • برای تعیین اندازه آب گرمکن مورد نیاز شما باید نیاز خانواده خود را تخمین بزنید. برای انجام این کار مشخص کنید که چه هنگام از روز (صبح یا عصر) خانواده شماحتماً به بیشترین مقدار آب داغ نیاز دارد. خرید آبرمکن بیش از حد بزرگ به سبب افزایش اتلاف حرارت، بازده انرژی را کم می کند.
  • سعی کنید زمان استحمام را کمتر کنید و از بازگذاشتن بی مورد آب گرم خودداری کنید، این کار ضمن کاهش مصرف آب گرم، مصرف انرژی را تا ۳۰% کاهش می دهد.
  •  بهترین فرصت برای صرفه جویی در مصرف انرژی  استفاده کمتر از آب داغ سبب می شود که علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، ذخایر آب نیز تحلیل نرود.
  • سردوشیهای کم جریان مصرف آب گرم را کاهش می دهند.

نکته قابل توجه دیگر آنکه برخلاف باور نادرست عمومی، روشن و خاموش کردن آبگرمکن برقی باعث مصرف انرژی برق بیشتر نمی شود بلکه روشن بودن دائم آن انرژی بسیاری را به هدر می دهد و علاوه بر اعمال فشار بر شبکه توزیع برق، هزینه برق مصرفی را به ویژه در زمان تعرفه فصل سرد به طور تصاعدی بالا می برد.

بنابراین:

  • صرفه اقتصادی در آن است که تنها در هنگام نیاز آبگرمکن برقی فوری زود جوش را روشن کنیم و یا در ایام مسافرت یا خروج از منزل و یا حتی ساعات طولانی استفاده نکردن از آبگرمکن انرژی ارزشمند برق را به هدر ندهیم تا از بار هزینه های خانوار هم کاسته باشیم.
  • عایق بندی بین مخزن آب داغ و دیواره خارجی آبگرمکن هم راه دیگری برای کاهش اتلاف انرژی است. لایه های پشم شیشه عایق مناسبی برای این قسمت هستند. روکش عایق اتلاف حرارت از راه دیواره های مخزن را به میزان ۲۵ تا۴۰ درصد کاهش می دهد و سبب ۴ تا ۹ درصد صرفه جویی در انرژی آبگرمکن می شود.
  • لوله های آب گرم را نیز عایق کنید و تله حرارتی را روی خطوط لوله آب گرم و سرد نصب کنید.
  • توصیه می شود در هنگام خریدآبرمکن برقی به برچسب انرژی و رتبه آن توجه کنیم. هر چه رتبه انرژی آن به A نزدیکتر باشد مصرف انرژی دستگاه با همان بازدهی، کمتر خواهد بود.
  • علامت استاندارد ایران نیز نشانه سلامت کارکرد و ایمنی هر وسیله ایی است. دقت کنید از شیر اطمینان استاندارد استفاده نمایید و هیچگاه درجه حرارت آب را بیشتر از حد نیاز تنظیم نکنید.
  • برای جایگزینی آبگرمکن های برقی با آبگرمکن خورشیدی می توان از یارانه های تخصیص داده شده به این نوع از تکنولوژی خورشیدی نیز استفاده کرد. سازندگان مختلف آبگرمکن های خورشیدی در کشور با بهره گیری از این یارانه ها، محصولات خود را با کاهش قابل توجهی در بهای آن به مصرف کنندگان ارائه می کنند.

ساختمان آبگرمکن برقی شبیه آب گرمکن گازسوز مخزنی و نفتی می باشد با این تفاوت که قسمت گرمکن آن را ( مثل سماور برقی ) المان های حرارتی که توسط جریان الکتریکی گرم می شود تشکیل می دهد. مزیت آب گرمکن برقی نسبت به انواع نفتی و گازسوز عدم تولید گاز های سمی نظیر انیدریدکربنیک می باشد. و علت عدم استقبال از این وسیله در کشور ما مصرف زیاد انرژی الکتریکی آن است که از نظر اقتصادی نسبت به سوخت های فسیلی مقرون به صرفه نیست.با این وصف می توان با سرویس مداوم یعنی رسوب زدایی از روی المنت، مصرف انرژی آن را کاهش داد.

آبگرم کن برقی زود جوش

ساختمان و اجزاء آبگرمکن برقی :

۱- مخزن (دیگ اصلی )  2- بدنه  3- المنت  4- ترموستات   5- لامپ خبر  6- سیم های رابط و عایق نسوز   7- ترمینال چینی  8- شیر اطمینان

مخزن آبگرمکن برقی

۱- مخزن – با ظرفیت های مختلف ساخته شده و جنس آن عموما” از ورق های مقاوم فلزی همراه با لعاب کاری است . از آن جا که آب درون دیگ اصلی قرار می گیرد بنابر این جایگاه المنت و قسمتی از ترموستات (لوله بلو ) نیز در آن تعبیه شده است. از دیگ اصلی معمولا” سه لوله خارج می شود . لوله آب سرد ، لوله آب گرم و لوله تخلیه آب مخزن در مواقع ضروری. که همیشه لوله آب گرم در بالا و ورودی آب سرد در پایین مخزن قرار دارد . برای آن که آب گرم از ورودی آب سرد خارج نشود در سر راه ورودی از یک شیر یک طرفه استفاده می شود .

بدنه آبگرمکن برقی

۲- بدنه – از ورق فولاد تهیه می شود و برای استحکام و زیبایی آن را به روش های گوناگون رنگ آمیزی می کنند. روی بدنه محل هایی برای لوله ورودی وخروجی و همچنین جعبه اتصلات و دما سنج پیش بینی شده است.

المنت آبگرمکن برقی

۳- المنت (هیتر )- المان گرم کننده در این المنت ها از جنس کرم نیکل یا کرم آلومینیوم است که درون پودر چینی یا خاک سرامیک قرار گرفته و برای محافظت در برابر رطوبت آن را درون یک محفظه فولادی جای می دهند. از آن جا که چینی و سرامیک از قدرت عایق بالایی برخور دارند المنت با بدنه به هیچ وجه ارتباطی نداشته و در صورت مشاهده هر گونه اتصال بدنه بین آن دو بلافاصله باید المنت تعویض شود.

( در المنت های جدید یک لوله تو خالی وجود دارد که محل قرار گیری لوله بلوی ترموستات است . و در آب گرمکن های قدیمی این محل بالای المنت تعبیه می شد اما در المنت های جدید نزدیک بودن جایگاه آن (لوله بلو ) به المنت حساسیت کار ترموستات را افزایش خواهد داد. )

آبرگ المنت آبگرمکن

نکات زیر در خرید یک آبگرمکن باید مورد توجه قزار بگیرد:

  • – در ظرفیت وسیله انتخابی مورد نظر خود دقت کنید. پارامترهایی مانند میزان حرارت دهی در ساعت اول در مورد آبگرمکن های مخزنی و دبی آب در مورد آبگرمکن های آنی یا فوری نقش تعیین کننده‌ای دارند.
  • – تا حد امکان از آبگرمکن های گازی استفاده کنید. سوخت ارزان تر از مزایای این نوع لوازم است.
  • – برای انتخاب یک وسیله درنظر داشته باشید که هزینه اولیه خرید تنها عامل هزینه ای نیست. هزینه نگهداری و انرژی مصرفی سهم بالایی در هزینه کل دارد.
  • – استاندارد بودن یک وسیله از شرایط لازم و ضروری برای انتخاب وسائل خانگی است.
fadakar
ارسال دیدگاه