رادیاتور – انواع رادیاتور

رادیاتور

رادیاتور – انواع رادیاتور

رادیاتور دیواری :

 در این مقاله به بررسی رادیاتور و انواع آن ، رادیاتور های فولادی ، آلومینیومی ( رادیاتور پنلی) ، رادیاتور قرنیزی و مزایا و معایب انواع رادیاتور های دیواری پرداخته می شود، این کنوکتور حرارتی در انواع سیستم های مرکزی و مستقل قابل استفاده بوده. یعنی جهت استفاده از این وسیله ی گرمایش نیاز به موتورخانه یا پکیج حرارتی می باشد.

آب گرم تولید شده توسط بویلر از طریق پمپ به داخل پره ها منتقل می شود و بخشی از گرمای آب از طریق عمل جابه جایی و بخش دیگر از طریق عمل تابشی پره ها به محیط منتقل می شود. رادیاتور یا شوفاژ معمولا زیر پنجره ها نصب می گردند و به همین علت باعث گردش هوای مطبوع و توزیع مناسب گرما در محیط خواهد شد.

انرژی مورد نیاز شوفاژ ها از طریق گاز شهری یا گازوئیل (در برخی موتورخانه ها) تامین می شود و مهمترین عامل در انتخاب تعداد پره ها متراژ واحد می باشد.

نام گذاری این محصولات وابسته به تعداد پره ها، عرض پره ها ، ارتفاع محور تا محور لوله های رفت و برگشت می باشند. به عنوان مثال رادیاتور ۵۰*۲۰۰*۲۵ دارای ۲۵ عدد پره با پهنای ۲۰۰ میلی متر و همچنین ارتفاع محور تا محور لوله های رفت و برگشتی ۵۰۰ میلی متر می باشد.

این دستگاه گرمایشی نیز مانند سایر تجهیزات گرمایشی و سرمایشی بر اساس جنس و نوع ساخت به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند که در زیر  به آن ها اشاره خواهیم نمود.

 

انواع رادیاتور از منظر نوع ساخت:

– رادیاتور تک لوله ای:

این محصول از بخار به عنوان سیال انتقال حرات استفاده می کند.

– رادیاتور دو لوله ای:

این رادیاتورها که به عبارتی می توان رادیاتورهای معمولی نیز از آنها نام برد از آب گرم برای انتقال حرارت  استفاده می کند.

 

انواع رادیاتور بر اساس جنس:

رادیاتور فولادی:

نسل فدیمی این محصول از جنس فولاد ساخته می شدند. پره های آن را از دو صفحه ی آهنی با ضخامت ۱۲۵ میلی متر می ساختند که این صفحه ها از طریق جوش مقاومتی به هم متصل بودند. تعداد این پره ها نیز با در نظر گرفتن متراژ محیط قابل تغییر بود.

رادیاتورهای آلومینیومی (پنلی):

نسل جدید رادیاتورها آلومینیومی پنلی می باشند. (رادیاتور آنیت) این نوع از رادیاتورهای آلومینیومی پنلی دارای استحکام بالا، وزن سبک و ابعاد کوچک می باشند. این شوفاژها در کوتاهترین زمان گرم می شوند. در کنار این مزایا می توان به خصوصیات دیگری از آلومینیومی  چون مقاومت بالا در برابر خوردگی، نگه داری و نظافت ساده به واسطه ی یکپارچه بودن رادیاتور آلومینیومی پنلی ، زیبایی و تنوع در مدل این رادیاتورها ، انتقال مطلوب گرما به واسطه ی ترکیبی از انتقال حرارت تشعشع و جابه جایی اشاره کرد که باعث شدند استفاده از این مدل رادیاتور بسیار رواج پیدا کند. البته مهمترین عیب ذکر شده برای رادیاتورهای پنلی ، عدم توانایی در اضافه نمودن طول رادیاتور به دلیل یکپارچه بودن آنها است.

رادیاتور
رادیاتور آلومینیومی

 

 

رادیاتور برقی :

  1. هزینه نصب و راه اندازی پایین: 

به دلیل اینکه در رادیاتورهای برقی استیل آنیت نیازی به لوله کشی آب گرم واستفاده از پکیج و یا موتورخانه جهت تامین آب گرم نیست؛ هزینه نصب و راه اندازی رادیاتورهای برقی نسبت به رادیاتورهای معمولی کمتر است. تنها منبع تامین انرژی، در رادیاتور برقی انرژی الکتریسیته می باشد بنابراین کاربر در صورت استفاده از رادیاتور برقی ، هزینه کمتری برای نصب و راه اندازی اولیه پرداخت می کند.  

  1. قدرت انعطاف پذیری بالا:

رادیاتورهای برقی به دلیل اینکه بی نیاز از سیستم لوله کشی آب گرم مرکزی و پکیج هستند و به صورت مستقل کار می کنند می‌توانند قابلیت کنترل بالاتری به کاربر دهند. در صورت مجهز بودن خانه و اتاق ها به رادیاتورهای برقی ، کاربر می تواند به راحتی دمای هر اتاق را به میزان نیاز و دلخواه خود تنظیم نماید. بنابراین قدرت کنترل پذیری بالایی نسبت به رادیاتورهای معمولی دارند. 

ضمنا در مواردی پیش آمده که به دلیل حجم زیاد مصرف گاز در فصل سرما، در مناطقی کاربران با قعطی گاز مواجه می شوند و یا به هر دلیل دیگری از جمله خرابی پکیج ، تامین آب گرم مصرفی رادیاتور با مشکل مواجه می گردد، بنابراین در این شرایط رادیاتور برقی می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد و میزان انعطاف پذیری کاری بالایی برای کاربر ایجاد کند.   

  1. هزینه تعمیر و نگهداری پایین: 

به دلیل اینکه رادیاتورهای برقی استیل آنیت نیازی به سیستم پکیج و موتورخانه ندارند بنابراین هزینه تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به رادیاتورهای معمولی دارند. همانطور که مشخص است پکیج و سیستم های موتورخانه مرکزی پس از ۲ یا ۳ سال کارکرد اصولا نیاز به تعمیر و نگهداری دارند و بالاخص در سیستم موتورخانه مرکزی بازرسی های سالانه در خصوص نشتی ها و عملکرد ایمنی یکی از موارد مهم و هزینه بر در زمینه تعمیر و نگهداری می باشد. بنابراین در مقایسه رادیاتورهای برقی با رادیاتورهای معمولی، می توان نتیجه گرفت که رادیاتورهای برقی هزینه کمتری در خصوص تعمیر و نگهداری دارند. 

  1. تطابق کامل با سیستم های هوشمند سازی ساختمان: 

با توجه به وجود سیستم کنترلی الکتریکی قابلیت ریموت رادیاتورهای برقی با سیستم هوشمند سازی ساختمان به صورت کامل وجود دارد در اینصورت کاربر می تواند از راه دور سیستم گرمایشی هر یک از اتاق های منزل خود را به صورت هوشمند کنترل نماید. 

  1. دوست دار محیط زیست :  

با توجه به اینکه رادیاتورهای برقی استیل آنیت بدون نیاز به منبع گرمایش گازی کار می‌کنند بنابراین در صورت استفاده از این نوع رادیاتورها ، سوخت فسیلی جهت تامین آب گرم مصرف نمی‌گردد و بنابراین کربن دی اکسیدی تولید نمی‌شود و آلودگی محیط زیستی با خود نخواهند داشت. ضمنا در سیستم های گرمایشی معمولی که با گرمایش مرکزی و لوله کشی آب گرم کار می‌کنند، میزان انرژی نسبتا زیادی در مسیر تامین آب گرم در کل فضای خانه هدر می رود بنابراین رادیاتورهای برقی در مصرف انرژی در مقایسه با رادیاتورهای معمولی، صرفه جویی می کنند.

رادیاتور الومینیومی
رادیاتور الومینیومی

 

مزایای رادیاتورهای دیواری :

– نصب سریع و آسان

– ظاهری زیبا

– اشغال فضای کمتر نسبت به بخاری

– عدم نیاز به دودکش و در نتیجه عدم تولید دوده

– سرویس ساده

 

معایب رادیاتورهای دیواری :

– لوله کشی زیاد به علت فاصله ی زیاد موتورخانه تا رادیاتور (در سیستم های مرکزی)

– مصرف برق به علت نیاز به پمپاژ آب

– وابستگی به آب

– اشغال فضا توسط موتورخانه (در سیستم های مرکزی)

 

رادیاتور قرنیزی :

بدون شک جدیدترین نوع سیستم گرمایشی این نوع محصول قرنیزی می باشند که نخستین بار در سال ۲۰۰۸ در کشور انگلستان تولید شدند. همانطور که از نام آن ها مشخص است این سیستم نیز در گروه رادیاتور ها قرار خواهد گرفت. این رادیاتورها از ترکیب سیستم رادیاتورهای دیواری و سیستم گرمایش از کف به وجود آمدند.

(در ادامه سیستم گرمایش از کف نیز به صورت خلاصه توضیح داده خواهد شد.) در رادیاتور های دیواری به ویژگی مهم آنها شامل نصب سریع و آسان اشاره نمودیم، همچنین در گرمایش از کف به ویژگی های مهم این سیستم یعنی گرمایش یکنواخت با امکان گرمایش از پایین ترین سطح محیط اشاره خواهیم نمود. ترکیب این خصوصیات باعث تولید مطلوبترین سیستم گرمایشی یعنی رادیاتورهای قرنیزی شدند.

رادیاتورهای دیواری هوای اطراف خود را گرم می نمایند و این هوا به علت سبکی به طرف سقف اتاق حرکت کرده و باعث جابه جایی با هوای سنگین یعنی هوای سرد می شوند، در نتیجه قسمت بالایی اتاق که نیازی به گرم کردن آن نیست زودتر از قسمت پایینی اتاق گرم می شود که این یک عیب بزرگ محسوب می شود.

در صورتی که رادیاتورهای قرنیزی به علت جایگیری در فضای دور تا دور اتاق و همچنین پایینترین نقطه باعث ایجاد منبع حرارتی یکپارچه در تمام جهات و در نتیجه گرمایش یکنواخت می شوند.

رادیاتور قرنیزی

یکی دیگر از ویژگی های این سیستم این است که حذف رادیاتورهای دیواری امکان تنوع بیشتر در چیدمان وسایل و بهره برداری مطلوب تر از فضای اتاق را فراهم می سازد.

 

مزایای رادیاتورهای قرنیزی

– کاهش چشم گیر اشغال فضا نسبت به رادیاتورهای دیواری

– نصب آسان بدون نیاز به عملیات خاص مانند کف سازی

– ظاهری زیبا

–  راندمان بالا

– عدم تولید دوده

– مناسب جهت مناطق مرطوب

– استفاده از آب با دمای کم و در نتیجه کاهش مصرف انرژی به میزان ۲۵ درصد

– قابلیت استفاده با انرژی های تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی

– افزایش سطح  گرمایش نسبت به رادیاتورهای دیواری

– افزایش سرعت گرمایش نسبت به سیستم گرمایش از کف

رادیاتور پنلی

 

 

 

fadakar
ارسال دیدگاه